woensdag 18 juli 2018

Instagram


Sociale media zijn niet meer weg te denken uit het dagelijks leven en kunnen ook een bron van informatie zijn. Na eerdere berichten over Twitter, Pinterest, Wikipedia en YouTube geeft dit blogbericht antwoord op de vraag: hoe verwijs je naar een bericht op Instagram?

Instagram ging op 8 oktober 2010 van start en werd op 9 april 2012 onderdeel van Facebook. Inmiddels zijn er meer dan 800 miljoen gebruikers, kijk voor informatie op Instagram: Our story.

Op Instagram kunnen foto’s en video’s geplaatst worden, al dan niet voorzien van een bijschrift. Gebruikers kunnen een volledige naam en een gebruikersnaam opgeven, beide zijn zichtbaar. Op het weblog van de APA Style Experts is (nog) geen aandacht besteed aan Instagram, via e-mail werd de volgende richtlijn gegeven:

Auteur, A. [accountnaam]. (jaartal, dag maand). Eerste regel beschrijving cursief [Foto]. Geraadpleegd op dag maand jaar, van http://www.instagram.com/...

Voorbeeld:

Obama, B. [barackobama]. (2018, 16 mei). Over the past few days, the first class of @obamafoundation Fellows gathered to get to know each other [Foto]. Geraadpleegd op 4 juni 2018, van https://www.instagram.com/p/Bi2f_8xHGat/?hl=nl&taken-by=barackobama

In de tekst: (Obama, 2018).

- Als er geen auteursnaam te achterhalen is, noem dan alleen de gebruikersnaam, zonder hoofdletter.
- Als er geen tekst is, geef dan zelf een beschrijving tussen vierkante haakjes, niet cursief.
- Als het een filmpje is, zet dan [Video] in plaats van [Foto].
- Als er alleen tekst is, laat de beschrijving tussen vierkante haakjes weg.

Wanneer een screenshot van het bericht wordt overgenomen gelden dezelfde richtlijnen als bij een afbeelding overgenomen van internet. Zet naast een vermelding in de bronnenlijst ook een verwijzing onder de afbeelding. Zie voor een voorbeeld het bericht over Twitter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten