27 maart 2019

Persoonlijke communicatie: Wanneer wel, wanneer niet?

Naar informatie die voor de lezer niet te raadplegen is, wordt verwezen als persoonlijke communicatie. Voorbeelden zijn interviews, gesprekken en e-mails (zie Interviews), lessen en lezingen (zie Lessen), vertrouwelijke informatie (zie Patiëntendossier) en niet-openbare informatie van een stage-instelling of eigen organisatie (zie Stage / Werkplek).

Naar een persoonlijke communicatie wordt alleen in de tekst en niet in de bronnenlijst verwezen.
          
Wanneer wel?
  • Mondelinge communicatie
    - Een gesprek, ook via bijvoorbeeld telefoon of Skype.
    - Een interview, let op: niet als het interview onderdeel is van het eigen onderzoek, zie Wanneer niet?
    - Een les, lezing, presentatie, workshop, etc.
  • Schriftelijke communicatie
    - Een e-mail, inclusief een eventuele bijlage als deze informatie niet eerder is gepubliceerd. Dat kan een nieuwsbrief zijn of door de afzender gemaakt Word-bestand. Een tijdschriftartikel dat als bijlage wordt meegestuurd is geen persoonlijke communicatie, want dat is al eerder gepubliceerd. Vraag bij twijfel aan de afzender naar de herkomst van de bijlage.
    - Een brief.
    - Een bericht verstuurd via Whatsapp, Facebook Messenger, sms, etc.
    - Een chatgesprek.
  • Organisaties, bedrijven, etc.
    - Intranet, interne netwerken en andere digitale bestanden achter een inlog.
    - Rapporten, protocollen, dossiers en andere documenten die niet opgevraagd kunnen worden, bijvoorbeeld het dossier van een cliënt.
            
Wanneer niet?
  • Eigen onderzoek
    - Interviews en enquêtes die gehouden zijn voor het eigen onderzoek. Omdat in het verslag de onderzoeksmethode wordt beschreven wordt er geen extra bronvermelding aan toegevoegd. Zie ook Eigen onderzoek. Bij twijfel: als de persoon naar wie verwezen wordt geanonimiseerd wordt, komt er geen persoonlijke communicatie bij te staan.
  • Organisaties, bedrijven, etc.
    - Alle informatie die wel online maar niet achter een inlog staat. Verwijs hier naar als webpagina.
    - Publicaties die zonder voorbehoud kunnen worden opgevraagd, zoals brochures. Verwijs hier naar als informele publicatie.
  • Onderwijsinstelling
    - Informatie op een elektronische leeromgeving (OnderwijsOnline, Blackboard, Teams, etc.). Verwijs hier naar als webpagina, want hoewel deze informatie achter een inlog staat heeft de docent die het verslag beoordeelt toegang tot deze webpagina(’s).
  • Publicaties achter inlog
    - Tijdschriftartikelen en e-boeken worden door de uitgever achter een inlog gezet of zijn alleen na betaling beschikbaar. De meeste onderwijsinstellingen bieden toegang tot deze bestanden en iedereen kan zich abonneren of het document kopen. Verwijs er naar als online tijdschriftartikel of e-boek.
  
Deze pagina is op 9 november 2021 aangepast zodat de inhoud overeenkomt met De APA-richtlijnen uitgelegd.
 
       

12 opmerkingen:

  1. Hallo,
    Nav de initiatief nota doe ik nu onderzoek. Daar verwijs ik naar in mijn thesis. Moet dit ook in de bronnenlijst? Hoe verwijs ik hier naar?
    Bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat ligt eraan: staat deze initiatiefnota online, zo ja voor iedereen toegankelijk of achter een inlog?
      In het blogbericht staan links naar de diverse categorieën.

      Verwijderen
  2. Ik heb uit persoonlijke communicatie van de HR afdeling een afbeelding ontvangen die ik in een paper gebruik, ik verwijs in mijn tekst naar de bijlage, onder de bijlage heb ik in een voetnoot Bron: xxxxxxxxx VZW: Afdeling medewerkersbeleid (persoonlijke communicatie). Volstaat deze vermelding volgens APA richtlijnen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geef de afbeelding een nummer, bijvoorbeeld Figuur 1. Als deze in Bijlage A komt te staan, verwijs er in de tekst dan naar als Figuur A1.

      In de tekst:
      … op Figuur A1 is te zien dat …

      Onder de afbeelding:
      Figuur 1. Omschrijving van afbeelding. Afbeelding afkomstig van VZW: Afdeling medewerkersbeleid.

      Er hoeft geen persoonlijke communicatie aan toegevoegd te worden.

      Zie eventueel ook Het grote figuren blogbericht.

      Verwijderen
  3. Ik krijg met enige regelmaat vragen van studenten (en docenten) die werken aan een verslag of afstudeerscriptie, en die willen verwijzen naar hun interviewresultaten. Valt dat onder persoonlijke communicatie of niet?

    Ik begrijp dat er een onderscheid gemaakt moet worden tussen 'soorten' interviews. Het interview valt onder persoonlijke communcatie, maar niet als het onderdeel is van eigen onderzoek.

    Ik zie die eerste vorm van het interview niet helemaal voor me. Wanneer is een interview géén deel van het eigen onderzoek, in een context waarin wel APA wordt gebruikt? Kunnen jullie daar een concreet voorbeeld van geven?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Interviewresultaten horen bij het onderzoek en bij een citaat of parafrase komt geen persoonlijke communicatie omdat in het verslag al uitleg wordt gegeven over de geïnterviewde personen (aantal, periode van het onderzoek, etc.).

      Ik geef als voorbeeld cliënten van een psychiatrische instelling. De antwoorden van de geïnterviewde personen mogen worden geciteerd of geparafraseerd maar de personen zelf worden geanonimiseerd. Er wordt geen persoonlijke communicatie aan toegevoegd.
      Stel dat naast deze cliënten ook de auteur van een publicatie over het ziektebeeld van de cliënten wordt geïnterviewd. Deze auteur maakt geen deel uit van de onderzoeksgroep, is een autoriteit en wordt met naam + persoonlijke communicatie + datum van interview in de tekst genoemd.

      Ik hoop dat het zo duidelijk is?

      Verwijderen
  4. Ik heb een interview zelf gehouden voor mijn onderzoek en citeer hiernaar in mijn resultaten. De interview is geheel anoniem. Moet ik hierbij dan alsnog een bron melding doen? en als dat moet hoe ziet dat er dan uit?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, als de persoon naar wie je verwijst geanonimiseerd wordt, komt er geen bronvermelding bij te staan, ook geen persoonlijke communicatie.

      Verwijderen
  5. Hallo,
    Ik ben bezig met een onderzoek waarin ik naar persoonlijke communicatie verwijs. Deze personen worden anoniem beschreven onder de functietitel, omdat er meerdere professionals zijn onder dezelfde functietitel moet ik deze nummeren. Als voorbeeld (podotherapeut 1, persoonlijke communicatie, 5 december 2022) (podotherapeut 2, persoonlijke communicatie, 28 november 2022) etc… en (verpleegkundige ziekenhuis X1, persoonlijke communicatie, 5 december 2022) etc….

    Ik vraag mij af wat in deze situatie is toegestaan? Nummeren of alfabetische letters? Alvast vriendelijk bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze verwijzingen vallen onder 'Eigen onderzoek': je hebt de personen geanonimiseerd en daarom komt er geen persoonlijke communicatie of datum bij te staan. Zie 'Wanneer niet?' in het blogbericht.
      De omschrijvingen nummer kan prima, bijvoorbeeld: Podotherapeut 1 vertelde dat ...

      Verwijderen
  6. Als ik naar informatie uit een live webinar verwijs, waarin 2 sprekers wat hebben verteld. Dien ik dan (voorletter+ achternaam, & voorletter + achternaam, datum) aan te houden of (voorletter+ achternaam en voorletter + achternaam, datum)?

    Alvast bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gebruik het &-teken: (A. Achternaam & B. Achternaam, persoonlijke communicatie, dag maand jaar).

      Zie eventueel ook het blogbericht Online lessen en cursussen.

      Verwijderen