25 augustus 2024

123test

In De APA-richtlijnen uitgelegd staat op pagina 84 uitleg over het vermelden van een online test. Het voorbeeld is een webpagina van 123test, een website met psychologische tests die in 10 talen gratis kunnen worden afgenomen.

Van een student kreeg ik de volgende vraag over deze site: nadat ik de persoonlijkheidstest heb gedaan werden de resultaten weergegeven in een unieke figuur die alleen voor mij beschikbaar is, hoe moet ik er naar verwijzen als ik de afbeelding in mijn verslag opneem?

Omdat de afbeelding alleen toegankelijk is voor de maker en het dus geen zin heeft om de URL te vermelden, twijfelde ik over de juiste bronvermelding. Ik vroeg advies aan één van de APA Style experts die me attendeerde op het blogbericht van een andere expert, Chelsea Lee, How to Discuss the Results of an Inventory or Measure. Hoewel dit bericht dateert van 29 mei 2014, de tijd van APA6, is de inhoud ook van toepassing op APA7.

Verwijs in de bronnenlijst naar de webpagina waar de test kan worden teruggevonden, in dit voorbeeld dus de persoonlijkheidstest. De pagina vermeldt geen auteur, noem daarom de organisatie 123test (dit is de naam van de organisatie, ingeschreven bij de KvK):

123test. (2023, 8 mei). Persoonlijkheidstest. Geraadpleegd op 25 augustus 2024, van https://www.123test.com/nl/persoonlijkheidstest/

Merk op dat de bronvermelding met een getal begint, in de bronnenlijst komt deze bij de letter E (van één-twee-drie) te staan.

Geef in de tekst een toelichting en hoe test is gebruikt voor het verslag. Eén verwijzing is voldoende, bijvoorbeeld:
Ik heb zelf de Persoonlijkheidstest (123test, 2023) gedaan. Deze vragenlijst die bestaat uit 120 stellingen met telkens vijf antwoordopties etc.
Als de complete testuitslag in de vorm van een tabel of figuur wordt gedeeld in de tekst mag de verwijzing onder de afbeelding of in de tekst gezet worden.
In de tekst
Ik heb zelf de Persoonlijkheidstest (123test, 2023; zie Tabel 1) gedaan.

of:

Onder de afbeelding (dit mag in een kleiner lettertype):
Opmerking. Test gemaakt met de website 123test (z.d.). 

Zet boven de afbeelding vetgedrukt Tabel of Figuur + het nummer, daaronder schuingedrukt de titel, bijvoorbeeld:
Tabel 1

Persoonlijkheidstest
Zie voor voorbeelden voor de opmaak van een tabel of figuur het blogbericht Tabellen en figuren.

Het is ook mogelijk om de testresultaten als bijlage op te nemen. Zet in de tekst een verwijzing naar de bijlage, bijvoorbeeld (zie Bijlage A). De verwijzing in de tekst kan bij de bijlage gezet worden, bijvoorbeeld (123test, 2023; zie Bijlage A) of in de bijlage zelf.

Voor alle voorbeelden geldt dat de vermelding in de bronnenlijst dezelfde is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten